Niektorí to možno ani nezaregistrovali, no štítky na pneumatikách sú už niekoľko rokov povinnosťou v rámci všetkých krajín Európskej únie. Téma označovania pneumatík je stále aktuálnejšia, no nie každý motorista vie, čo obsahujú a ako majú dôležité informácie z nich čítať.

Čo všetko na nich nájdeme?

Všetky pneumatiky, ktoré sa predávajú v členských krajinách EÚ, musia byť od novembra 2012 povinne označené štítkami. Práve označenie pneumatík je jednou z najviac preberaných tém v automobilovom priemysle a to nielen u laickej, ale aj odbornej verejnosti. Základom označovania je priniesť motoristom dôležité informácie o výrobku, ktoré im pomôžu samotné pneumatiky nielen spoznať, ale aj porovnávať s konkurenciou. Na štítkoch nájdeme údaje o výkonnosti gúm, ich vplyvu na spotrebu paliva, vonkajšej hlučnosti, brzdení a koeficiente priľnavosti na mokrom povrch. Pred rokom 2012 tieto informácie neobsahovali zimné a ani letné pneumatiky a preto nemali ľudia toľko informácií, ako je tomu dnes. Aj napriek tomu, že nie každý spotrebiteľ tieto informácie potrebuje, ich uvádzanie je pre nich prínosom. V prípade, že sa nájde dôvod na ich čítanie, mali by ste si najprv naštudovať materiál, ktorý vám poradí ako na to. Nejde síce o žiadny zložitý proces, no laik s tým môže mať isté problémy.

Čítanie nie je také zložité

Ľudí často zaujíma najmä hlučnosť pneumatík, ktorá ovplyvňuje pohodlie jazdy. Aj tento údaj je možné získať zo štítkov a je zobrazený v decibeloch. Čím viac čiernych vĺn na nich nájdete, tým sú pneumatiky hlučnejšie. Netreba sa ale obávať nadmernej hlučnosti, pretože žiadne schválené pneumatiky, ktoré sú na trhu, neprekračujú platnú normu. V praxi to znamená, že tento ukazovateľ vám napovie, ako komfortná, ale aj šetrná k životnému prostrediu bude vaša jazda.

Ak zbadáte na štítku stupnicu od A do G, tak ide o údaj charakterizujúci priľnavosť pneumatík na mokrom povrchu. A je v tomto prípade najlepšou známkou a definuje najkratšiu možnú brzdnú dráhu. Naopak, najhoršie brzdia pneumatiky označené písmenom F, ktorých brzdná dráha je v porovnaní s tými najlepšími výrobkami dlhšia o 18 metrov.

Pri výbere pneumatík sa vám oplatí sledovať tieto informácie, no veľkým pomocníkom je aj pravidelný test pneumatík. Ten je aktualizovaný a jeho cieľom je prinášať motoristom najnovšie výsledky z automobilového priemyslu.