V dnešnej dobe má už takmer každý z vás aspoň jeden osobný účet, ktorý ste uzatvárali s cieľom ochrany svojich peňazí. Môžete si však byť istý, či si banka, s ktorou ste podpísali zmluvu, neúčtuje poplatky navyše a ešte k tomu za služby, ktoré ani nevyužívate?

Kedysi, keď vznikali prvé banky, boli poplatky za vedenie účtov bežné. Každá banka má sadzobník svojich služieb nastavený rôzne, resp. dochádza k zmenám poplatkov a vy tak mesačne môžete platiť nemalé sumy aj za takú bežnú vec akou je iba vedenie účtu. Nezdá sa vám to však nezmyselné, aby ste banke platili za to, že jej dovolíte disponovať s vašimi úsporami? Ak áno, jednoducho ju zmeňte za takú, kde od vás tento poplatok žiadať nebudú.

Na trhu existuje niekoľko bánk, v ktorých budete mať osobný účet zadarmo, ak splníte určité podmienky, ktorými sú napríklad minimálny zostatok na účte, minimálny mesačný príjem vložený alebo poslaný na účet, alebo aktívne využívanie určitých služieb, ktoré vám banka ponúka. Bežný spotrebiteľ by si  mal nájsť banku, ktorá najlepšie vyhovuje jeho požiadavkám, ale zároveň takú, ktorá od neho nebude vymáhať peniaze hneď pri podpise zmluvy.

Na čo si treba dávať pozor!

Hoci je niekoľko spoločností, ktoré svojim klientom ponúkajú bežný účet bez poplatkov, aj pri nich si treba dávať pozor na prípadný “háčik”. Podmienky, ktoré treba splniť na to, aby mal človek účet skutočne úplne zadarmo alebo so zľavou, bývajú v zmluve často napísané drobnými písmenami a tak si ich klient nemusí všimnúť.

Ide napríklad o minimálny zostatok na účte v požadovanej sume, určitý počet výberov peňazí z bankomatu, mesačné zasielanie určitej sumy na účet alebo platba kartou v presne stanovenej sume. Pri nesplnení týchto podmienok si už banka účtuje svoj bežný poplatok za vedenie vášho účtu.

Pozor si treba dať aj na to, že hoci v spomínaných bankách máte zavedenie účtu zadarmo, iné to môže byť pri platbe kartou alebo výbere z bankomatu, pričom tieto služby už môžu byť spoplatnené.

Výhodou pre vás môže byť aspoň to, že u väčšiny bánk môžete využívať bezplatne internet banking, čiže všetky vnútroštátne prevody sú bez poplatkov. Takisto častou výhodou býva aj ponuka bezplatných e-mailových alebo SMS notifikácií, vďaka ktorým máte dokonalý prehľad o pohyboch na vašom účte.

Založenie a využívanie účtu

Založiť si osobný účet môže ktorákoľvek fyzická osoba nad 18 rokov s trvalým alebo prechodným bydliskom v Slovenskej republike. Spôsobov, ako si môžete účet založiť, je hneď  niekoľko. Buď osobne navštívite pobočku vami vybranej banky, čo je aj klasická a najbežnejšia forma uzatvárania zmluvy, alebo si vyplníte internetovú žiadosť o zavedenie účtu a pošlete ju vašej banke. V niektorých bankách je možné aj telefonické vytvorenie konta. Pokiaľ už máte v banke vytvorený účet, môžete si založiť aj ďalšie – napríklad sporiace účty, pričom však musíte mať aktivovaný prístup k účtu aj cez internet banking.

Peniaze si môžete na účet vkladať alebo posielať hneď v ten deň, kedy je podpísaná zmluva o jeho založení. Najlepším spôsobom vkladu peňazí je bezhotovostný prevod priamo na váš účet, pretože za vykonanie hotovostného vkladu v banke alebo formou poštového peňažného poukazu musí klient uhradiť poplatok podľa cenníka danej finančnej inštitúcie, ktorej služby využil.

Internet banking (IB)

Využívanie služieb v rámci internet bankingu a všetky prichádzajúce aj odchádzajúce platby zadané v rámci IB sú vo väčšine bánk bezplatné. Výhodou je takisto to, že vďaka nemu máte účet k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Preto patrí v dnešnej dobe táto forma prevodu financií k najpoužívanejším.

V súčasnosti sa namiesto čísla účtu príjemcu a kódu jeho banky pri platobnom styku na Slovensku využíva iba IBAN číslo. Táto zmena nastala v súlade s platnou legislatívou EÚ a týkala sa prechodu z pôvodných čísel účtov na medzinárodné.

Slovenský účet v tvare IBAN sa skladá vždy z 24 znakov: SK predstavuje kód krajiny, teda Slovensko, ďalšie dva znaky sú numerické údaje, ktoré predstavujú kontrolné číslice. Za nimi nasleduje štvormiestny kód banky, šesťmiestne predčíslie účtu a posledných 10 znakov tvorí pôvodné číslo vášho účtu vo formáte BBAN (Basic Bank Account Number). Využívaním IBAN čísla súčasne zaniká povinnosť uvádzať pri SEPA platbách BIC alebo SWIFT kód prijímacej banky.

Novinka pre mobilné telefóny

Stále viac priaznivcov si získavajú aj mobilné aplikácie jednotlivých bánk, prostredníctvom ktorých môže klient svoj bežný účet spravovať aj cez telefón. Stiahnite si preto aj vy aplikáciu vašej banky do telefónu a využívajte množstvo funkcií, ktoré vám aplikácia ponúka.

Aplikácia vás dokáže naviesť k najbližšiemu bankomatu vašej banky, môžete pomocou nej vykonávať QR platby, pri ktorých stačí jednoducho vyfotiť QR kód z faktúry a platobný príkaz sa automaticky vyplní a takisto máte rýchly prístup k prehľadu vašich financií. Vďaka nej máte prístup k svojmu účtu kdekoľvek a kedykoľvek a môžete pomocou nej poslať komukoľvek peniaze, aj keď nepoznáte jeho číslo účtu. Jednoducho vyberte osobu z telefónneho zoznamu a peniaze odošlite.

Ktorá banka je tá najlepšia?

Na túto otázku neexistuje jednoznačná odpoveď, pretože každému vyhovuje niečo iné. Každý klient by si preto mal dobre zvážiť, na aké účely chce svoj osobný účet využívať. V prípade, že budete naplno využívať služby, ktoré vám banka ponúka, a dokážete tak splniť podmienky pre bezplatný účet, vtedy je účet pre vás výhodný. Ak však využívate len minimum služieb, musíte očakávať, že budete platiť aspoň minimálne poplatky.

Facebook Comments

Post a comment