Patríte do skupiny motoristov, ktorí merajú tlak v pneumatikách pravidelne? Gratulujeme vám. Vďaka meraniu je vaša jazda bezpečnejšia a pneumatiky chránené pred ojazdením. Na druhej strane je otázne či meriate tlak správnym spôsobom. Viete, aký je postup pri meraní tlaku?

Od merania vás odbremení TPMS

TPMS alebo systém kontroly tlaku v pneumatikách je zariadenie, ktoré monitoruje tlak v pneu bez vášho zásahu. Ide o pohodlný spôsob kontroly tlaku. Vďaka systému budete odbremenení od merania, ktoré nie všetci motoristi vedia realizovať správne. Na výber máte dva systémy merania a niektorí motoristi majú merače priamo zabudované v novom vozidle. Ide o motoristov, ktorí si kúpili vozidlo po roku 2014. Od tohto roku je podľa nariadení európskeho parlamentu povinné v nových automobiloch systém inštalovať.

Šoféri starších vozidiel musia merať tlak manometrom alebo prístrojmi na čerpacích staniciach. Možnosťou je dodatočná inštalácia priameho a nepriameho snímača tlaku pneumatík.  Priamy snímač monitoruje tlak pomocou senzorov v pneumatikách neustále. Údaje v reálnom čase prenáša do palubného počítača. Nepriamy snímač spolupracuje s ABS a ESP systém vo vozidle. Je lacnejší ako pneumatiky Kormoran. Na základe zmeny rýchlosti otáčania pneumatík upozorní šoféra, aby tlak skontroloval. Následne prichádza na rad už spomínaný manometer. Oplatí sa jeden voziť v kufri. Ide o skladný prístroj.

Ako správne merať tlak v pneumatikách

Tlak v pneumatikách je nutné merať za studena. Zahriate drahé či lacné pneumatiky vykazujú mylné údaje. Ideálne je, keď si na meranie tlaku spomeniete ráno pred odchodom do práce. Ak sú hodnoty tlaku nízke alebo vysoké, pneumatiky dofúkajte kompresorom či vzduch vypustite.

Manometer sa používa veľmi jednoducho. Stačí otvoriť ventil na pneumatike a prístroj na ventil nasadiť. Namerané údaje porovnajte s údajmi odporúčanými od výrobcu. Po prípadnom dofúknutí pneumatík kompresorom tlak ešte raz preverte. Tlak sa meria vo všetkých pneumatikách. Nikdy nezabudnite ventil uzavrieť.

Nesprávny tlak vás pripraví o peniaze

Byť lenivý a tlak nekontrolovať sa neoplatí. Testy pneumatík dokázali, že podhustené pneumatiky enormne zvyšujú valivý odpor. Vysoký valivý odpor môže na spotrebe pridať približne liter paliva na sto kilometrov. Rýchlo sa tiež opotrebia pneumatiky v strede (prehustené) alebo po bokoch (podhustené) pneumatika. U šoférov jazdiacich denne desiatky kilometrov môže ísť o opotrebenie až o 40 % rýchlejšie. Vplyvom deformácie sa môžu zničiť aj hliníkové disky.